Motoare electrice

B3

B14

B5

Simboluri Inapoi

Sensul simbolurilor si abrevierilor folosite în tabelele de functionare

Pn

putere nominala [kW]

nn

viteza nominala [min-1]

In

curent nominal [A]

Mn

cuplu nominal [Nm]

?n%

eficienta nominala în %

cos?n

factor energie nominala

Ms / Mn

cuplu de pornire / coeficient de cuplaj nominal

Is / In

curent de pornire / coeficient curent nominal

Jt

moment de inertie a motorului [10-4 kgm2] 1) fara frâna 2) cu frâna

mt

greutatea motorului B5 [kg] 1) fara frâna 2) cu frâna (tip MS-FM)

Z0

numarul maxim de porniri admis/ore fara sarcina [103/h]

Cr

condensator în functionare [F] (serii S, HS)

Ca

condensator de pornire [F] (serii HS)

Caracteristici generale

Productie standard

Serii

Motoare electrice asincrone trifazate si monofazate, total închise, cu ventilator pentru racire, rotor în colivie din aliaj din aluminiu sau aluminiu turnate sub presiune, izolatie clasa F, grad de protectie IP 55, înaltime standardizata la centru si dimensiuni între 63 si 132, puteri standard de la 0.09 la 11kW.

– Trifazat

T

– Monofazat

S

Caracteristici de proiectare Inapoi

1. Arc cu strangere prealabila

2. Cuzinet pe partea conductoare

3. Flansa/Ecran partea conductoare

4. Garnitura capacului cutiei de borne

5. Garnitura cablului

6. Cutie de borne

7. Bulon fixare la sol

8. Capacul cutiei de borne

9. Buloanele de fixare ale cutiei de borne

10. Acoperire completa prin înfasurare

11. Ecran opus partii conductoare

12. Ventilator

13. Capac ventilator

14. Buloanele de fixare ale capacului ventilatorului

15. Cheie

16. Cuzinet opus partii conductoare

17. Buton

18. Rotor cu ax

19. Garnitura ulei

20. Bulon de fixare pentru cutia de borne

Carcasa :

– Din aliaj de aluminiu turnat sub presiune, ales pentru rezistenta mare la întindere si la coroziune ;

– Nervurata;

– Dotata cu inele pentru ridicare începând de la marimea 112;

– Dotata cu sau fara picioare de fixare, conform according to IEC72-1;

– Dotata cu borna de pamânt în cutia de borne ; posibilitate de conectare externa la carcasa motorului.

Borna este marcata cu simbol.

Flansa / Ecran:

Din aliaj de aluminiu turnat sub presiune;

Capacul tabloului de conexiune:

Din Fibra de Sticla Armata PA66 30%, de culoare neagra pâna la marimea 132; versions . La cerere aluminiu turnat sub presiune. Aluminiu turnat sub presiune, toate versiunile IPX6, la cerere.

Arbore :

Din otel C40 sau similar; dimensiuni, randament si cheie standard, conform IEC72-1; capatul arborelui cu gaura filetata pe partea conductoare. Arbore dublu extins la cerere.

Rotor:

Rotorul este de tip colivie din aliaj de aluminiu sau aluminiu turnat sub presiune. Aliajul de aluminiu (silumin) este folosit pentru anumite motoare monofazate pentru a le spori cuplul de pornire. Unghiul, numarul de canale si forma geometrica a rotoarelor au fost proiectate în functie de numarul de canale de pe stator si de numarul de poli ai motorului pentru a asigura o functionare normala chiar si în aplicatii la viteze variabile, reducând astfel producerea de curenti turbionari sau de impulsuri de cuplu, daunatoare pentru functionarea corecta a motorului si randamentul sau.

Echilibrarea rotorului, de la cadrul dimensiunea 80, este executata dinamic prin metoda semi-cheie conform standardului ISO 2373 evaluata la G6.3 pentru vibratie normala. La cerere, este posibila o echilibrare mai mare (evaluata la G2.3).

Stator si bobina :

– Folie de metal cu proprietati magnetice verificate.

– Numar de canale si forma geometrica potrivite, în functie de polaritatea motorului astfel încât sa permita functionarea normala ;

– Bobina facuta din cupru cu un strat dublu de cupru de tip G2 din clasa H, ce asigura o mare rezistenta mecanica, precum si suficiente rezerve termice, prelungind durata de functionare a

motorului ;

– Sistem de izolare din clasa F;

– Testarea tuturor parametrilor electrici este realizata în proportie de 100%

Rulmenti:

Rulmentii folositi sunt de tip radial axial cu bile, spatiu standard, învelis metalic 2RS, lubrifiat pe viata.

Rulmentii din spate sunt pre-încarcati cu un inel de compensare ce actioneaza pe inelul extern al rulmentilor pentru a diminua zgomotul în timpul functionarii si pentru a perminte miscarea axiala prin actiune terminca.

Ventilator:

Ventilator centrifug cu aripi radiale pentru a permite racirea în ambele directii de rotire, fixat la exterior pe capatul arborelui. Facut din material termoplastic consolidat cu sticla fibroasa, adecvat pentru functionarea motorului la temperature normale. La cerere, poate fi facut din aluminium sau material antistatic, auto-extinctor.

Capacul ventilatorului:

Facut din tabla galvanizata stantata, construit astfel încât sa nu produca rezonanta si sa permit o mai buna circulatie a aerului creat de ventilator pe carcasa motorului. Grila prezinta gauri a caror marime este calculata în functie de distanta de la partile rotative accesibile, conform normelor de securitate recomandate de standardul

UNI EN 294.

Gradul de protectie IP (IEC 34-5) Inapoi

Motoarele electrice standard au un grad de protectie IP55; Gradul de protectie al motoarelor este garantat si atestat prin teste realizate în centre de testare autorizate.

Clasificarea tehnica Inapoi

Motoarele electrice standard au un sistem de izolatie în conformitate cu clasificarea termica F, potrivit publicatiei IEC34-1; pentru energiile standardizate, rezerva termica este astfel conceputa, încât temperaturile ridicate ale bobinelor sa nu depaseasca limitele stabilite pentru clasa B ; în acest fel se asigura un grad mai mic de uzura a garniturii din punct de vedere termic, asadar un ciclu de viata mai lung pentru motor.

Conditii de functionare Inapoi

Altitudine:

Caracteristicile standard sunt concepute pentru 1000 metri deasupra nivelului marii.

Temperatura ambientala în locul de instalare:

Minimum -15°C, maximum +40°C.

Daca motoarele sunt destinate sa functioneze în locuri la o altitudine între 1000 si 4000 m deasupra marii, sau daca temperature ambientala este între 40 si 60°C, trebuie sa aplicati un coeficient de corectare a energiei motorului pentru a permite motorului mentinerea rezervei termice (temperatura maxima atinsa de bobine în conditii normale de functionare). Alte conditii de altitudine si/sau temperatura trebuie discutate cu departamentul nostru tehnic.

Umiditate:

Sistemul de impregnare folosit pentru a izola bobinele motorului este potrivit pentru climele temperate în care umiditatea relativa a aerului nu depaseste 90%. Acest tratament este numit tropicalizare TROP1. Conditiile climaterice ale locului de instalare care depasesc valorile de umiditate relativa (de exemplu climatele tropicale) necesita o protectie suplimentara.

Conditii electrice Inapoi

Tensiune de alimentare si frecventa :

Potrivit IEC38, tensiunea de alimentare pentru motoarele trifazate standard este de 230/400V, cu o toleranta de ±10%, iar pentru motoarele monofazate standard este de 230V cu toleranta de ±5%; frecventa de alimentare este de 50Hz Conform Publicatiei IEC38, functionarea motorului trifazic standard este asigurata între urmatoarele limite de tensiune la care, la 60 Hz, motorul furnizeaza o putere egala valoarea nominala înmultita cu 1.2. Valorile nominale atât pentru 50 cât si pentru 60 Hz sunt indicate pe placuta motorului.

Tensiunile standard folosite în Europa:

220/380V/50Hz ±5%

240/415V/50Hz ±5%

se încadreaza în categoria 230/400V/50Hz ±10%.

Serviciul de functionare Inapoi

“Sarcina” este definita ca reprezentând conditiile de încarcare la care este supusa masina, incluzând (daca este cazul) momentele de pornire, frânarea cu curent electric, functionarea fara greutate, si restul, precum si durata si succesiunea acestora în timp. Sarcina poate fi descrisa ca fiind unul dintre tipurile de servicii indicate mai jos, conform IEC34-1, sau orice alt tip identificat de utilizator, daca este posibil cu ajutorul unui grafic care sa indice succesiunea variabilelor în timp.

Daca succesiunea valorilor variabilelor în timp nu este definita, se va allege o succcesiune fictiva echivalenta, dar nu mai putin severa decât cea actuala, în conformitate cu unul dintre serviciile predefinite. Daca serviciul nu este indicat, se va aplica serviciul S1. Valorile indicate în tabelele din catalog se refera la motoare electrice, total închise, cu ventilatie pe suprafata exterioara cu ventilator, pentru care în conditii de functionare nominale, luând în considerare clasa de izolare, se va aplica serviciul S1. Acest tip de serviciu este indicat pe placuta motorului.

Protectie Inapoi

Toate echipamentele electrice trebuie sa fie protejate împotriva defectiunilor cauzate de avarii sau functionare necorespunzatoare. Urmatoarele fenomene trebuie luate în considerare:

– supracurent cauzat de scurt-circuit;

– curenti de suprasarcina;

– întrerupere sau scadere a tensiunii de alimentare;

– viteze excesive ale componentelor masinii.

În plus, pentru siguranta, este necesara protectia împotriva contactului direct cu piese parcurse de curent electric si împotriva contactului indirect cu piese care nu sunt în mod normal parcurse de curent electric, dar care pot fi parcurse de curent electric daca izolatia nu functioneaza.

Aplicatii la viteze variabile Inapoi

Alimentarea motorului cu invertor.

Motoarele electrice asincrone trifazate standard pot fi folosite în aplicatii la viteze variabile, alimentate cu un invertor PWM, fara a încalca conditiile generale pentru masinile rotative stabilite de IEC34-1.Acest lucru este posibil datorita dimensiunilor mari ale electromagnetului precum si datorita izolatiei corecte cu margine mare termica si dielectrica, astfel încât sa permita o buna functionare chiar si cu suprasarcina si aplicatii la frecventa limitata. Se recomanda folosirea motorului electric astfel încât sa nu se forteze izolatia electrica. Daca este folosit corespunzator, în conformitate cu IEC34-1, izolatia nu va fi afectata, iar durata de viata a motorului nu va fi scurtata ; în cazul aplicatiilor dificile, când motorul este conectat la o distanta considerabilafata de invertor si/sau când mai multe motoare sunt conectate în paralel la acelati invertor, se recomanda verificarea formei undei la iesire si daca este posibil, folosirea filtrelor pentru a atenua continutul armonic. Aceste situatii presupun folosirea separatorului de faze între bobine (la cerere pentru motoarele de pâna la marimea 90, standard pentru marimile mai mari) ; în oricare dintre cazuri, va rugam sa contactati departamentul nostru tehnic. Aplicatiile cu viteza extrem de mare sau extreme de mica pot necesita folosirea ventilatiei fortate, pe de o parte pentru o mai buna racire, altfel insuficienta, si pe de alta parte, pentru a diminua zgomotul produs de autoventilatie dar si debitul sondei de aer produs de ventilator, care ajunge destul de mare la viteze mari. Desigur, limitele de functionare ale

servo-ventilatorului sunt strict legate de conditiile de încarcare (durata si cantitate) ; pentru serviciul S1, va rugam sa respectati indicatiile date în diagrama de functionare. Aplicatiile la viteze mai mari de 3600min-trebuie discutate cu departamentul nostru tehnic. Aplicatiile motoarelor electrice cu invertor pot fi de doua feluri, în functie de zonele în care functioneaza :

-zona cu raport V/f constant (400/50 pentru un motor 230/400V/50Hz conectat în Y sau pentru un motor 400/690V/50Hz conectat în ? folosind invertorul trifazat) ; zona avuta în vedere identifica functionarea motorului cu o torsiune constant pâna la determinarea limitei de jos (25-30Hz pentru motoarele autoventilate, 20-25Hz pentru motoarele cu ventilatie fortata în S1), aplicatiile cu frecvente mai mici sunt posibile, dar exista o reducere a torsiunii nominale ; functionarea cuplului la frecvente joase depinde de caracteristicile invertorului (ex. functiile de marire a tensiunii) ; valoarea torsiunii nominale poate fi marita cu pâna la câtiva Hz daca folositi un invertor vectorial (în aceasta situatie se recomanda adaptarea invertorului la parametrii motorului electric pentru a obtine cea mai buna functionare). Pentru motorul electric 230/400V/50Hz, în cazul în care curentul cerut de motor nu afecteaza invertorul, este posibila setarea coeficientului de frecventa/tensiune la 400/87 si alimentarea motorului cu o conexiune de tip ?; în aceste conditii fluxul magnetic al motorului ramâne constant pâna la 87 Hz, fiind astfel posibila extinderea zonei de torsiune pâna la aceasta frecventa fara a cauza saturatie în masina si fara a afecta izolarea motorului peste specificatiile sale nominale. Aplicatiile cu un coeficient V/f constant cu valori de torsiune mai mari Decât torsiunea nominala sunt posibile, în functie de curentul limita al invertorului si de durata serviciului, negarantate în S1 (întrebati departamentul nostru tehnic). Zona cu tensiune constanta la valoare nominala: în aceasta zona este posibila pastrarea energiei motorului la o valoare constanta, diminuând fluxul motorului pe masura ce frecventa creste. Limita de 80-90Hz este impusa de limita fizica de la care diminuarea

fluxului motorului sub anumite valori devine imposibila, pastrând randamentul constant ; peste aceasta limita, atât torsiunea cât si energia scad când frecventa creste. Pentru functionarea motorului cu torsiune constanta de pâna la 87Hz, linia de energie ramâne constanta pentru valori de peste 100 Hz. Când comandati, cunoscând aplicatia cu inertor, pentru a masura corect motorul va sfatuim sa furnizati informatii cât mai detaliate despre diferitele aspect ale aplicatiei, indicând perechile de valori de tensiune la care functioneaza, frecventa si randamentul cerut de motor pentru torsiune sau energie, precum si durata functionarii, pentru a evalua posibilitatea de ventilatie fortata ; e evaluare atenta torsiunii / curbei rpm în raport cu variatia frecventei si/sau tensiunii, cunoscând detaliile de functionare a aplicatiei, va permite serviciului nostru tehnic o estimare corecta si precisa. Pe lânga ventilatia fortata, la cerere, este posibila echiparea motorului cu un codificator adaugat pentru a masura pozitia si rpm (a se vedea paragraful exact). În cazul motorului cu frâna, folosirea invertorui este posibila, numai cu un alimentator de energie independent pentru frâna.


A = linia la M = Mn( V/f ) costant

B =linia la M = Mn( V/f ) costant

(1) extinderea liniei cu torsiune constanta pentru functionarea cu invertor vectorial si ventilatie fortata (IC416), serviciu S1

(2) extinderea curbei V/f = constant pentru functionarea cu invertor PWM si cu ventilatie fortata (IC416), serviciu S1

(3) curba tipica pentru functionarea cu PWM, auto-ventilatie (IC411) si serviciu S1

(4) extinderea curbei ca la punctul 3 pentru functionarea motorului 230/400V/50Hz, conexiune D si V/f=400/87

Racire Inapoi

Ventilatie fortata

În cazul aplicatiilor motorului cu viteza variabila, poate necesara recurgerea la ventilatia fortata (metoda de racice IC416), obtinuta cu ajutorul unui servo-ventilator axial al carui debit este independent de viteza de rotatie a arborelui motorului. Alimentarea, independenta de motorul electric, este asigurata printr-un conector aplicat direct pe capacul ventilatorului (versiunea monofazata 230V/50-60Hz), sau printr-o cutie de borne fixata pe capacul ventilatorului (versiunea trifazata 230/400V/50Hz). Gradul de protectie a ventilatorului este de IP44; la cerere, sunt disponibile diferite variante cu un grad mai mare de protectie si cu diverse tensiuni. Se recomanda folosirea servo-ventilatorului pentru viteze ale motorului mult mai mici decât viteza nominala, când debitul aerului generat de ventilatorul standard ar fi insuficient pentru racirea corecta, precum si pentru viteze mult mai mari decât viteza nominala, când pierderile cauzate de ventilatia realizata de ventilatorul standard nu ar mai fi neglijabile în comparatie cu sarcina nominala, si de asemenea când zgomotul ventilatiei ar deveni suparator. Limitele de viteza pentru a stabili când este necesara ventilatia fortata Se calculeaza în functie de conditiile de încarcare la care este supus motorul, de viteza si de tipul de serviciu ; în cazul motoarelor cu 2 poli, debitul de aer generat de ventilatia fortata este mai mic decât în cazul motoarelor auto-ventilate. Folosirea corecta a servo-ventilatorului depinde, asadar, de încarcatura (durata si cantitate) ; în oricare dintre situatie, va recomandam sa contactati serviciul nostru tehnic. Ventilatia fortata a fost proiectata ca si kit ; de aceea puteti schimba un motor electric standard cu auto-ventilatie (IC411) într-un motor cu ventilatie fortata (IC416), urmând aceste simple instructiuni:

– Demontati capacul standard al ventilatorului, desurubând suruburile de fixare de pe carcasa motorului.

– Îndepartati bucsa de fixare a ventilatorului de plastic si scoateti ventilatorul cu ajutorul unui cutit ;

Montati kitul de ventilatie fortata fixându-l pe carcasa motorului folosind suruburile de fixare de pe capacul ventilatorului pe care tocmai l-ati demontat. La cerere, este posibila dotarea motoarelor cu ventilatie fortata cu un alimentator conectat direct la cutie de borne a motorului ; în acest caz, unitatea de ventilatie fortata nu poate fi furnizata ca si kit, ci trebuie comandata o data cu motorul complet. Aplicarea kitului de ventilatie fortata determina o variatie mare a motorului (a se vedea tabelele de dimensiuni).

Conexiuni – Seria T Inapoi

Datele tehnice indicate în tabelele din catalog se refera la motoarele trifazate asincrone izolate din clasa F si în serviciu continuu S1, alimentate la tensiunea nominala de 230/400V si la frecventa nominala de 50Hz. Marja de toleranta admisa pentru tensiune este de ±10%, în conformitate cu

publicatia IEC38. Tipurile de circuite sunt marcate pe interiorul capacului tabloului cu borne. Directia de rotire conventionala, în sensul acelor de ceasornic este obtinuta prin alimentarea bornelor U1-V1-W1 direct cu setul triplu de tensiuni al retelei de alimentare R-S-T. Voltaje speciale sunt disponibile la cerere (ex. motoarele 400/690V/50Hz Pentru conexiuni în forma de stea/triunghi) si/sau YY/Y cu 9 borne (ex. 208-230/460V/60Hz pentru piata din SUA).

În cazul pornirii cu conexiunea în forma de stea/triunghi, va rugam sa verificati ca valoarea cuplului de pornire (care scade pâna la 1/3 din valoarea nominala) sa fie totuti mai mare decât cuplul de antrenare ; altfel, trebuie sa folositi o energie mai mare.

Conexiuni – Seria S Inapoi

Datele tehnice indicate în tabelele din catalog se refera la motoarele standard monofazate asincrone cu condensator activat permanent, izolate în clasa F si în serviciu continuu S1, alimentate la tensiunea nominala de 230V si la frecventa nominala de 50Hz. Marja de toleranta admisa pentru tensiune este de ±5%. Nu este permisa folosirea motoarelor standard la tensiune de 60 Hz ; la cerere, sunt disponibile modele cu tensiune speciala si frecventa la 60Hz, sau frecventa multipla de 50 si 60 Hz; la cerere, sunt disponibile si motoare multi-tensiune (ex. 115/230V/60Hz pentru piata din SUA). Condensatorul se afla în interiorul cutiei (pentru dimensiuni, a se vedea tabelele generale de dimensiuni).

S Standard

S –E Bobina de egalizare

Linie de alimentare

Condensator

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]