Motoare electrice

B3

B14

B5

 

Caracteristici generale

Productie standard

Serii

Motoare electrice asincrone trifazate si monofazate, total închise, cu ventilator pentru racire, rotor în colivie din aliaj din aluminiu sau aluminiu turnate sub presiune, izolatie clasa F, grad de protectie IP 55, înaltime standardizata la centru si dimensiuni între 63 si 132, energii standard de la 0.09 la 11kW.

– Trifazat

T

– Monofazat cu polaritate dubla

D

– Monofazat

S

– Trifazat cu frana

TB

– Trifazat cu polaritate dubla si frana

DB

– Monofazat cu frana

SB

– Monofazat cu cuplu de pornire mare, cu întrerupator electric

HSE

 

Caracteristici de proiectare                                                                                                                                                             Inapoi

 

1. Arc cu stranger prealabila

2. Cuzinet pe partea conductoare

3. Flansa/Ecran partea conductoare

4. Garnitura capacului cutiei de borne

5. Garnitura cablului

6. Cutie de borne

7. Bulon fixare la sol

8. Capacul cutiei de borne

9. Buloanele de fixare ale cutiei de borne

10. Acoperire completa prin înfasurare

11. Ecran opus partii conductoare

12. Ventilator

13. Capac ventilator

14. Buloanele de fixare ale capacului ventilatorului

15. Cheie

16. Cuzinet opus partii conductoare

17. Buton

18. Rotor cu ax

19. Garnitura ulei

20. Bulon de fixare pentru cutia de borne

 

Carcasa :

– Din aliaj de aluminiu turnat sub presiune, ales pentru rezistenta mare la întindere si la coroziune ;

– Nervurata; carcasa nu este vopsita (se poate vopsi la cerere);

– Dotata cu inele pentru ridicare începând de la marimea 112;

– Dotata cu sau fara picioare de fixare, conform according to IEC72-1;

– Dotata cu borna de pamânt în cutia de borne ; posibilitate de conectare externa la carcasa motorului.

 Borna este marcata cu simbol.

Flansa / Ecran:

Din aliaj de aluminiu turnat sub presiune;

Ecranul din spate este facut din fonta pentru versiunile cu frâna electro-magnetica si fara dispozitiv de întoarcere.

– La cerere, se pot monta flanse personalizate (mai mici sau mai mari).

Capacul tabloului de conexiune:

Din Fibra de Sticla Armata PA66 30%, de culoare neagra pâna la marimea 132; versions (on request). La cerere aluminiu turnat sub presiune. Aluminiu turnat sub presiune, toate versiunile IPX6, la cerere.

Arbore :

Din o?el C40 sau similar; dimensiuni, randament si cheie standard, conform IEC72-1; capatul arborelui cu gaura filetata pe partea conductoare. Arbore dublu extins la cerere.

Rotor:

Rotorul este de tip colivie de veverita din aliaj de aluminiu sau aluminiu turnat sub presiune. Aliajul de aluminiu (silumin) este folosit pentru anumite motoare monofazate pentru a le spori torsiunea de pornire. Unghiul, numarul de canale si forma geometrica a rotoarelor au fost proiectate în functie de numarul de canale de pe stator si de polaritatea motorului pentru a asigura o functionare normala chiar si în aplicatii la viteze variabile, reducând astfel producerea de curenti turbionari sau de impulsuri de torsiune, daunatoare pentru functionarea corecta a motorului si randamentul sau.

Echilibrarea rotorului, de la cadrul dimensiunea 80, este executata dinamic prin metoda semi-cheie conform standardului ISO 2373 evaluata la G6.3 pentru vibratie normala. La cerere, este posibila o echilibrare mai mare (evaluata la G2.3).

Stator si bobina :

– Folie de metal cu proprietati magnetice verificate.

– Numar de canale si forma geometrica potrivite, în functie de polaritatea motorului astfel încât sa permita functionarea normala ;

– Bobina facuta din cupru cu un strat dublu de cupru de tip G2 din clasa H, ce asigura o mare rezistenta mecanica, precum si suficiente rezerve termice, prelungind durata de functionare a

motorului ;

– Sistem de izolare din clasa F;

– Testarea tuturor parametrilor electrici este realizata în proportie de 100%

Rulmenti:

Rulmentii folositi sunt de tip radial axial cu bile, spatiu standard, învelis metalic 2RS, lubrifiat pe viata.

Rulmetii din spate sunt pre-încarcati cu un inel de compensare ce actioneaza pe inelul extern al rulmentilor pentru a diminua zgomotul în timpul functionarii si pentru a perminte miscarea axiala prin actiune terminca.  

Ventilator:

Ventilator centrifug cu aripi radiale pentru a permite racirea în ambele directii de rotire, fixat la exterior pe capatul arborelui. Facut din material termoplastic consolidat cu sticla fibroasa, adecvat pentru functionarea motorului la temperature normale. La cerere, poate fi facut din aluminium sau material antistatic, auto-extinctor.  

Capacul ventilatorului:

Facut din tabla galvanizata stantata, construit astfel încât sa nu produca rezonanta si sa permit o mai buna circulatie a aerului creat de ventilator pe carcasa motorului. Grila prezinta gauri a caror marime este calculata în functie de distanta de la partile rotative accesibile, conform normelor de securitate recomandate de standardul

UNI EN 294.

 

Gradul de protectie IP (IEC 34-5)                                                                                                                                                  Inapoi

Motoarele electrice standard au un grad de protectie IP55; la cerere, se pot obtine grade de protectie IP56, IP65, IP66; gradele de protectie mai mari de IP66 nu pot fi aplicate. Gradul de protectie al motoarelor este garantat si atestat prin teste realizate în centre de testare autorizate.

Nota : prin definitie, gradul de protectie nu se poate referi la garnitura de ulei; daca este necesar, pentru motorul IP55, trebuie specificata optiunea pentru garnitura de ulei (numai la cerere) pe partea conductoare.

 

Clasificarea tehnica                                                                                                                                                                                                      Inapoi

Motoarele electrice standard au un sistem de izolatie în conformitate cu clasificarea termica F, potrivit publicatiei IEC34-1; pentru energiile standardizate, rezerva termica este astfel conceputa, încât temperaturile ridicate ale bobinelor sa nu depaseasca limitele stabilite pentru clasa B ; în acest fel se asigura un grad mai mic de uzura a garniturii din punct de vedere termic, asadar un ciclu de viata mai lung pentru motor. În functie de conditiile atmosferice în care este instalat motorul, la cerere, se pot furniza si versiuni în conformitate cu clasificarea termica H.

 

Conditii de functionare                                                                                                                                                                     Inapoi

Altitudine:

Caracteristicile standard sunt concepute pentru 1000 metri deasupra nivelului marii.

Temperatura ambientala în locul de instalare:

Minimum -15°C, maximum +40°C.

Daca motoarele sunt destinate sa functioneze în locuri la o altitudine între 1000 si 4000 m deasupra marii, sau daca temperature ambientala este între 40 si 60°C, trebuie sa aplicati un coeficient de corectare a energiei motorului pentru a permite motorului mentinerea rezervei termice (temperatura maxima atinsa de bobine în conditii normale de functionare). Alte conditii de altitudine si/sau temperatura trebuie discutate cu departamentul nostru tehnic.

 

Umiditate:

Sistemul de impregnare folosit pentru a izola bobinele motorului este potrivit pentru climele temperate în care umiditatea relativa a aerului nu depaseste 90%. Acest tratament este numit tropicalizare TROP1. Conditiile climaterice ale locului de instalare care depasesc valorile de umiditate relativa (de exemplu climatele tropicale) necesita o protectie suplimentara. La cerere, sub rezerva acordului, este posibila  tratarea bobinelor cu un strat izolant suplimentar ce asigura o mare rezistenta la agentii chimici : apa, acid (10% solutie de acid sulfuric), alcaliu (1% hidroxid de sodiu), apa sarata, uleiuri minerale (ASTM-D-115-55). Acest tratament este numit : tropicalizare TROP 2.

Drenarea condensului :

În caz de aplicatii în exterior sau în locuri cu un mare grad de umiditate si/sau variatii mari de temperatura, este posibila, la cerere, adaugarea unor orificii de drenaj, pentru a drena condensul. Orificiile sunt închise cu capace de plastic pentru a respecta gradul de protectie indicat pe placuta motorului. La intervale regulate, sunt indicate dechiderea si închiderea orificiilor pentru a drena

condensul afara. Pentru a pozitiona corect orificiile, la momentul comenzii trebuie sa mentionati pozitia de functionare a motorului.

Radiatoare anti-condens:

În cazul motoarelor proiectate pentru conditii meteorologice extreme, cu temperature foarte scazute, nivele mari de umiditate, si/sauvariatii mari de temperatura, se recomanda folosirea radiatoarelor

anti-condens.

Functionarea la temperature joase :

Pentru aplicatiile la temperature cuprinse între –50°C ?i –15°C, motorul electric este dotat cu componente speciale :

– rulmenti cu lubrifiere special si cu recul mai mare, potriviti pentru functionarea la temperaturi

joase ;

– garnitura de ulei din silicon;

– ventilator si capac al cutiei de borne din aluminiu; dopuri din metal si garniture pentru cabluri.

Aceste aplicatii pot duce la aparitia condensului si pot necesita o impregnare suplimentara a bobinelor numita TROP2, si la cerere, fabricarea cu orificii de drenare si radiatoare anti-condens.

 

Conditii electrice                                                                                                                                                                                Inapoi

Tensiune de alimentare si frecventa :

Potrivit IEC38, tensiunea de alimentare pentru motoarele trifazate standard este de 230/400V, cu o toleranta de ±10%, iar pentru motoarele monofazate standard este de 230V cu toleranta de ±5%; frecventa de alimentare este de 50Hz Conform Publicatiei IEC38, functionarea motorului trifazic standard este asigurata între urmatoarele limite de tensiune la care, la 60 Hz, motorul alimenteaza energie egala valoarea nominala înmultita cu 1.2. Valorile nominale atât pentru 50 cât si pentru 60 Hz sunt indicate pe placuta motorului.

Tensiunile standard folosite în Europa:

220/380V/50Hz ±5%

240/415V/50Hz ±5%

se încadreaza în categoria 230/400V/50Hz ±10%.

Service                                                                                                                                                                                                    Inapoi

“Sarcina” este definita ca reprezentând conditiile de încarcare la care este supusa masina, incluzând (daca este cazul) momentele de pornire, frânarea cu curent electric, functionarea fara greutate, si restul, precum si durata si succesiunea acestora în timp. Sarcina poate fi descrisa ca fiind unul dintre tipurile de servicii indicate mai jos, conform IEC34-1, sau orice alt tip identificat de utilizator, daca este posibil cu ajutorul unui grafic care sa indice succesiunea variabilelor în timp.

Daca succesiunea valorilor variabilelor în timp nu este definita, se va allege o succcesiune fictiva echivalenta, dar nu mai putin severa decât cea actuala, în conformitate cu unul dintre serviciile predefinite. Daca serviciul nu este indicat, se va aplica serviciul S1. Valorile indicate în tabelele din catalog se refera la motoare electrice, total închise, cu ventilatie pe suprafata exterioara cu ventilator, pentru care în conditii de functionare nominale, luând în considerare clasa de izolare, se va aplica serviciul S1. Acest tip de serviciu este indicat pe placuta motorului.

 

Protec?ie                                                                                                                                                                                                   Inapoi

Toate echipamentele electrice trebuie sa fie protejate împotriva defectiunilor cauzate de avarii sau functionare necorespunzatoare. Urmatoarele fenomene trebuie luate în considerare:

– supracurent cauzat de scurt-circuit;

– curenti de suprasarcina;

– întrerupere sau scadere a tensiunii de alimentare;

– viteze excesive ale componentelor masinii.

În plus, pentru siguranta, este necesara protectia împotriva contactului direct cu piese parcurse de curent electric si împotriva contactului indirect cu piese care nu sunt în mod normal parcurse de curent electric, dar care pot fi parcurse de curent electric daca izolatia nu functioneaza.

Termo-protector bimetallic

Utilizare si functionare:

Contact bimetalic N/C (în mod normal închis); N/O (în mod normal deschis), la cerere;

– Termo-protectorul este inserat direct înauntrul bobinelor motorului, care sunt atunci formate si impregnate; la motoarele trifazate exista doua termo-protectoare bimetalice legate în serie si în contact strânscu cele trei faze ale bobinei. Protectorul asigura deschiderea rapida a circuitului fara a depasi temperature maxima admisa pentru bobine, în conformitate cu IEC34-1, în functie de clasa de izolatie a motorului. Este folosit în mod normal ca un senzor si controleaza un întrerupator de comanda la distanta care întrerupe alimentarea.

La motoarele monofazate este posibila conectarea termo-protectorului direct la alimentatorul motorului si întreruperea instanta a curentului. Pentru a împiedica repornirea automata a alimentatorului, interzisa conform  EN60204-1, se poate folosi un termo-protector special (tip R1), care, pe lânga contactul bimetalic, prezinta un rezistor ce pastreaza contactul cald, chiar daca între timp motorul s-a racit, în acest fel permitând doar repornirea manuala a motorului de la întrerupatorul general.

TERMISTOR – PTC

Utilizare si functionare: termistoarele sunt senzori de temperatura cu o mare sensibilitate la temperaturi mari. Aproape de temperatura de declansare, rezistenta creste brusc. Acest semnal poate fi folosit de un dispozitiv de declansare care protejeaza echipamentele.

PT100

Un dispozitiv care îsi modifica permanent rezistenta pe masura ce temperatura se schimba. Monitorizeaza temperatura (de exemplu temperatura bobinelor motorului) cu ajutorul unui echipament electronic.

 

Aplicatii la viteze variabile                                                                                                                                                           Inapoi

Alimentarea motorului cu invertor.

Motoarele electrice asincrone trifazate standard pot fi folosite în aplicatii la viteze variabile, alimentate cu un invertor PWM, fara a încalca conditiile generale pentru masinile rotative stabilite de IEC34-1.Acest lucru este posibil datorita dimensiunilor mari ale electromagnetului  precum si datorita izolatiei corecte cu margine mare termica si dielectrica, astfel încât sa permita o buna functionare chiar si cu suprasarcina si aplicatii la frecventa limitata. Se recomanda folosirea motorului electric astfel încât sa nu se forteze izolatia electrica. Daca este folosit corespunzator, în conformitate cu IEC34-1, izolatia nu va fi afectata, iar durata de viata a motorului nu va fi scurtata ; în cazul aplicatiilor dificile, când motorul este conectat la o distanta considerabila fata de invertor si/sau când mai multe motoare sunt conectate în paralel la acelasi invertor, se recomanda verificarea formei undei la iesire si daca este posibil, folosirea filtrelor pentru a atenua continutul armonic. Aceste situatii presupun folosirea separatorului de faze între bobine (la cerere pentru motoarele de pâna la marimea 90,  standard pentru marimile mai mari) ; în oricare dintre cazuri, va rugam sa contactati departamentul  nostru tehnic. Aplicatiile cu viteza extrem de mare sau extreme de mica pot necesita folosirea ventilatiei fortate, pe de o parte pentru o mai buna racire, altfel insuficienta, si pe de alta parte, pentru a diminua zgomotul produs de autoventilatie dar si debitul sondei de aer produs de ventilator, care ajunge destul de mare la viteze mari. Desigur, limitele de functionare ale

servo-ventilatorului sunt strict legate de conditiile de încarcare (durata si cantitate) ; pentru serviciul S1, va rugam sa respectati indicatiile date în diagrama de functionare. Aplicatiile la viteze mai mari de 3600min-trebuie discutate cu departamentul nostru tehnic. Aplicatiile motoarelor electrice cu invertor pot fi de doua feluri, în functie de zonele în care functioneaza :

-zona cu frecventa constant a tensiunii V/f (voltage/frequency – frecventa tensiunii) (400/50 pentru un motor 230/400V/50Hz conectat în Y sau pentru un motor 400/690V/50Hz conectat în  ? folosind invertorul trifazat) ; zona avuta în vedere identifica functionarea motorului cu o torsiune constant pâna la determinarea limitei de jos (25-30Hz pentru motoarele autoventilate, 20-25Hz pentru motoarele cu ventilatie fortata în S1), aplicatiile cu frecvente mai mici sunt posibile, dar exista o reducere a torsiunii nominale ; functionarea cuplului la frecvente joase depinde de caracteristicile invertorului (ex. functiile de marire a tensiunii) ; valoarea torsiunii nominale poate fi marita cu pâna la câtiva Hz daca folositi un invertor vectorial (în aceasta situatie se recomanda adaptarea invertorului la parametrii motorului electric pentru a obtine cea mai buna functionare).  Pentru motorul electric 230/400V/50Hz, în cazul în care curentul cerut de motor nu afecteaza invertorul, este posibila setarea coeficientului de frecventa/tensiune la 400/87 si alimentarea motorului cu o conexiune de tip ?; în aceste conditii fluxul magnetic al motorului ramâne constant pâna la 87 Hz, fiind astfel posibila extinderea zonei de torsiune pâna  la aceasta frecventa fara a cauza saturatie în masina si fara a afecta izolarea motorului peste specificatiile sale nominale. Aplicatiile cu un coeficient V/f constant cu valori de torsiune mai mari Decât torsiunea nominala sunt posibile, în functie de curentul limita al invertorului si de durata serviciului, negarantate în S1 (întrebati departamentul nostru tehnic). Zona cu tensiune constanta la valoare nominala: în aceasta zona este posibila pastrarea energiei motorului la o valoare constanta, diminuând fluxul motorului pe masura ce frecventa creste. Limita de 80-90Hz este impusa de limita fizica de la care diminuarea

fluxului motorului sub anumite valori devine imposibila, pastrând randamentul constant ; peste aceasta limita, atât torsiunea cât si energia scad când frecventa creste. Pentru functionarea motorului cu torsiune constanta de pâna la 87Hz, linia de energie ramâne constanta pentru valori de peste 100 Hz. Când comandati, cunoscând aplicatia cu inertor, pentru a masura corect motorul va sfatuim sa furnizati informatii cât mai detaliate despre  diferitele aspect ale aplicatiei, indicând perechile de valori de tensiune la care functioneaza, frecventa si randamentul cerut de motor pentru torsiune sau energie, precum si durata functionarii, pentru a evalua posibilitatea de ventilatie fortata ; e evaluare atenta torsiunii / curbei rpm în raport cu variatia frecventei si/sau tensiunii, cunoscând detaliile de functionare a aplicatiei, va permite serviciului nostru tehnic o estimare corecta si precisa. Pe lânga ventilatia fortata, la cerere, este posibila echiparea motorului cu un codificator adaugat pentru a masura pozitia si rpm (a se vedea paragraful exact). În cazul motorului cu frâna, folosirea invertorui este posibila, numai cu un alimentator de energie independent pentru frâna.  

 

A = linia la M = Mn( V/f ) costant

B =linia la M = Mn( V/f ) costant

 

(1) extinderea liniei cu torsiune constanta pentru functionarea cu invertor vectorial si ventilatie fortata (IC416), serviciu S1

(2) extinderea curbei V/f = constant pentru functionarea cu invertor PWM si cu ventilatie fortata (IC416), serviciu S1

(3) curba tipica pentru functionarea cu PWM, auto-ventilatie (IC411) si serviciu S1

(4) extinderea curbei ca la punctul 3 pentru functionarea motorului 230/400V/50Hz, conexiune D si V/f=400/87

 

 

R?cire                                                                                                                                                                                                        Inapoi

Ventilatie fortata

În cazul aplicatiilor motorului cu viteza variabila, poate necesara recurgerea la ventilatia fortata (metoda de racice IC416), obtinuta cu ajutorul unui servo-ventilator axial al carui debit este independent de viteza de rotatie a arborelui cardanic. Alimentarea, independenta de motorul electric, este asigurata printr-un conector aplicat direct pe capacul ventilatorului (versiunea monofazata 230V/50-60Hz), sau printr-o cutie de borne fixata pe capacul ventilatorului (versiunea trifazata 230/400V/50Hz). Gradul de protectie a ventilatorului este de IP44; la cerere, sunt disponibile diferite variante cu un grad mai mare de protectie si cu diverse tensiuni. Se recomanda folosirea servo-ventilatorului pentru viteze ale motorului mult mai mici decât viteza nominala, când debitul aerului generat de ventilatorul standard ar fi insuficient pentru racirea corecta, precum si pentru viteze mult mai mari decât viteza nominala, când pierderile cauzate de ventilatia realizata de ventilatorul standard nu ar mai fi neglijabile în comparatie cu sarcina nominala, si de asemenea când zgomotul ventilatiei ar deveni suparator.  Limitele de viteza pentru a stabili când este necesara ventilatia fortata Se calculeaza în functie de conditiile de încarcare la care este supus motorul, de viteza si de tipul de serviciu ; în cazul motoarelor cu 2 poli, debitul de aer generat de ventilatia fortata este mai mic decât în cazul motoarelor auto-ventilate. Folosirea corecta a servo-ventilatorului depinde, asadar, de încarcatura (durata si cantitate) ; în oricare dintre situatie, va recomandam sa contactati serviciul nostru tehnic.  Ventilatia fortata a fost proiectata ca si kit ; de aceea puteti schimba un motor electric standard cu auto-ventilatie (IC411)  într-un motor cu ventilatie fortata (IC416), urmând aceste simple instructiuni:

– Demontati capacul standard al ventilatorului, desurubând suruburile de fixare de pe carcasa motorului.

– Îndepartati bucsa de fixare a ventilatorului de plastic si scoateti ventilatorul cu ajutorul unui cutit ;

Montati kitul de ventilatie fortata fixându-l pe carcasa motorului folosind suruburile de fixare de pe capacul ventilatorului pe care tocmai l-ati demontat. La cerere, este posibila dotarea motoarelor cu ventilatie fortata cu un alimentator conectat direct la cutie de borne a motorului ; în acest caz, unitatea de ventilatie fortata nu poate fi furnizata ca si kit, ci trebuie comandata o data cu motorul complet. Aplicarea kitului de ventilatie fortata determina o variatie mare a motorului (a se vedea tabelele de dimensiuni).

 


 

 

Conexiuni – Seria T                                                                                                                                                                            Inapoi

Datele tehnice indicate în tabelele din catalog se refera la motoarele trifazate asincrone izolate din clasa F si în serviciu continuu S1, alimentate la tensiunea nominala de 230/400V si la frecventa nominala de 50Hz. Marja de toleranta admisa pentru tensiune este de ±10%, în conformitate cu

publicatia IEC38. Tipurile de circuite sunt marcate pe interiorul capacului tabloului cu borne. Directia de rotire conventionala, în sensul acelor de ceasornic este obtinuta prin alimentarea bornelor U1-V1-W1 direct cu setul triplu de tensiuni al retelei de alimentare R-S-T. Voltaje speciale sunt disponibile la cerere (ex. motoarele 400/690V/50Hz Pentru conexiuni în forma de stea/triunghi) si/sau YY/Y cu 9 borne (ex. 208-230/460V/60Hz pentru piata din SUA).

În cazul pornirii cu conexiunea în forma de stea/triunghi, va rugam sa verificati ca valoarea cuplului de pornire (care scade pâna la 1/3 din valoarea nominala) sa fie totusi mai mare decât cuplul de antrenare ; altfel, trebuie sa folositi o energie mai mare.

 

Conexiuni – Seria D                                                                                                                                                                            Inapoi

Motoarele cu polaritate dubla din seria D sunt folosite pentru aplicatii care necesita doua viteze fixe, obtinute prin schimbarea polilor motorului.

Acestea cuprind:

– Motoare cu un coeficient de polaritate egal cu 2 (2/4 poli, 4/8 poli) construite cu bobina unica si comutator al numarului de poli prin modificarea conexiunilor interne ; versiunea standard are o conexiune Dahlander YY/D si se alimenteaza doar cu tensiune de 400V/50Hz; la cerere, se pot fabrica si versiuni cu conexiune YY/Y potrivite pentru operatiuni care necesita mai putina torsiune la viteze mici (de exemplu : ventilatoare si pompe centrifuge) ;

– Motoarele cu coeficient de polaritate diferit de 2 (2/8 poli) pentru care exista doua bobine diferite si posibilitatea de alimentare cu o singura tensiune cu conexiune Y sau D. Motoarele executate standard sunt construite doar cu conexiunea cu bobine separate Y-Y si alimentare unica 400V/50Hz. Directia de rotire conventionala, în sensul acelor de ceasornic este obtinuta prin alimentarea bornelor U-V-W direct cu tensiunea tripla directa a retelei de alimentare R-S-T. În aplicatiile motoarelor cu dubla polaritate, trebuie sa fiti foarte atenti la fazele de comutare de la o polaritate la alte. Este de preferat sa porniti la o viteza mica, dupa care sa treceti la viteza mare. Când treceti de la polaritate mica (viteza mare) la polaritate mica (viteza mare) trebuie sa aveti în vedere cuplul de frânare care este aplicat în timpul comutarii ; pentru ca atunci când viteza sincrona este depasita, cuplul devine negativ ; asadar, când se trece la viteza mare si mica, cuplul de încarcare este amestecat brusc cu cuplul de frânare, care actioneaza pâna când motorul se stabilzeaza la noua valoare de operare la viteza mica ; sarcina rezultata în urma comutarii nu trebuie neglijata când masuram transmisia.

  

Coeficient de polaritate                                                                      

 

 

  

Coeficient de polaritate                                                                       

 

 

Conexiuni – Seria S                                                                                                                                                                            Inapoi

Datele tehnice indicate în tabelele din catalog se refera la motoarele standard monofazate asincrone cu condensator activat permanent, izolate în clasa F si în serviciu continuu S1, alimentate la tensiunea nominala de 230V si la frecventa nominala de 50Hz. Marja de toleranta admisa pentru tensiune este de ±5%. Nu este permisa folosirea motoarelor standard la tensiune de 60 Hz ; la cerere, sunt disponibile modele cu tensiune speciala si frecventa la 60Hz, sau frecventa multipla de 50 si 60 Hz; la cerere, sunt disponibile si motoare multi-tensiune (ex. 115/230V/60Hz pentru piata din SUA). Condensatorul se afla în interiorul cutiei (pentru dimensiuni, a se vedea tabelele generale de dimensiuni).

S  Standard

 

S –E Bobin? de egalizare

 

 

 

Linie de alimentare

 

Condensator

 

 

 

         

 


Conexiuni – Seria HSE
                                                                                                                                                                     Inapoi

Motoarele standard monofazate asincrone seria S au cupluri de pornire în general mai mici decât cuplul nominal. Pentru aplicatii unde este necesar un cuplu de pornire mare, pot fi folosite motoare seria HS care pe lânga faptul ca au un condensator activat permanent, sunt echipate cu un condensator suplimentar care se activeaza doar în faza de pornire a motorului si se deconecteaza o data ce motorul a atins randamentul maxim. Datorita condensatorului auxiliar din seria HS se pot obtine cupluri de pornire comparabile cu un motor trifazat de aceeasi capacitate. Pentru a deconecta condensatorul auxiliar exista un triac (comutator electric) sensibil la tensiunea de pornire a condensatorului care permite folosirea mai multor tipuri de motoare (compresoare, pompe centrifuge, etc), cu inertie în timpul Opririi & schimbarii de rotatie.

 

Motoare cu frâna                                                                                                                                                                                Inapoi

Trasaturi generale

Motoarele electrice standard din seriile T, D, S pot fi fabricate în versiunea cu frânare automata (seriile TB, DB, respective SB) atunci când este necesara oprirea rapida si în siguranta a masinii.

Acest lucru se realizeaza fara nicio modificare electrica sau mecanica a motorului, cu exceptia partii opuse partii conductoare unde este aplicata frâna; frâna electromagnetica este proiectata sub diverse forme pentru a îndeplini diverse cerinte de aplicare.

NOTA:

PERNELE DE FRICTIUNE FOLOSITE PE TOATE TIPURILE DE FRÂN? CARE SUNT MONTATE PE MOTOARELE SERIA TB, DB, SB NU CONTIN DELOC AZBEST, DUPA CUM RECOMANDA NORMELE REFERITOARE LA IGIENA SI SIGURANTA INDUSTRIALA

 

Frâna tip MS                                                                                                                                                                                          Inapoi

Functionare

Frâna MS este o frâna electromagnetic ce functioneaza fara alimentare cu energie prin presiunea arcurilor.

Alimentarea cu energie

Frâna este alimentata cu curent alternative la 230/400V/10% 50Hz; Voltaje speciale sunt posibile la cerere. În cazul motoarelor din seria TB, alimentarea cu energie se poate face direct de la alimentarea motorului ; la cerere este posibila crearea unui tablou de borne separat pentru frâna si a unui alimentator de energie independent (a se specifica în comanda de cumparare) ; alimentatorul

de energie este întotdeauna separat pentru motoarele cu dubla polaritate din seria DB. Alimentatorul de energie separat pentru motoarele de marime 63, 71 si 80 necesita o cutie de borne mai mare decât cea standard ( a se vedea dimensiunile generale).

Specificatii:

– Voltaj de alimentare 230/400V±10% 50Hz;

– Serviciu S1, clasa de izolatie F;

– Perne de frictiune silentioase, fara azbest, cu suprafata dubla de frânare;

– Disc de frânare din otel alunecând pe butucul canelat;

– Disc de frânare din otel cu sistem de amortizare a vibratiilor;

– Cuplu de frânare fix care poate fi ajustat în functie de torsiunea nominala a motorului ( a se vedea Mb în tabelele “Functionare”)

La cerere:

– mâner de declansare manuala cu revenire autmoata, maneta poate fi îndepartata; este folositor pentru operasiile manuale în caz de cadere de tensiune sau în timpul instalarii ; mânerul este paralel cu capacul cutiei de borne; la cerere, putem evalua posibilitatea de a fixa mânerul într-o alta pozitie;

– kit de protectie (protec?ie + inel O), folositor pentru a împiedica patrunderea murdariei exterioare la frâna si pentru a preveni împrastierea în atmosfera a prafului produs de uzura pernelor de frictiune;

– dispunere prealabila cu orificiu hexagonal fixat pe axul final opus partii conductoare pentru rotirea manuala prin orificiul hexagonal potrivit;

– inel din otel inox între ecranul motorului si discul frânei, pe lânga protectia/tratamentul anti-coroziune pentru frâna folosita în aplicatii în conditii particulare (ex. Instalatii exterioare);

– cuplu de frânare ajustabil de la 35 la 100% din MBmax din tabel, prin suruburi reglabile aflate pe frâna;

– Micro-întrerupator pentru a verifica blocarea si eliberarea frânei. Acestea nu sunt recomandate pentru aplicatiile cu ventilatie Insuficienta – de exemplu aplicatiile la viteze mici fara ventilatie

TENV.

 

1. CORP MAGNET

2. BOBINA MOBILA

3. PLACUTE DE FRÂNA

4. BUTUC

5. DISPOZITIV DE DECLAN?ARE (LA CERERE)

6. PROTEC?IE + CAPAC (LA CERERE)

7. ARCURI

8. INEL – V (LA CERERE – COMBINAT CU PROTECTIE+CAPAC)

9. SURUBURI DE FIXARE

10. PIULITE DE BLOCARE

11. PRIZA DE PLASTIC

12. CHEIE

13. INEL DE SIGURANTA

14. ECRAN DIN FONTA

15. ARC DE AMORTIZARE A VIBRATIILOR

16. DISC DIN OTEL INOXIDABIL (LA CERERE)

 

Conexiuni                                                                                                                                                                                                 Inapoi

Frâna în curent alternativ

1)Alimentatorul frânei este conectat direct de la alimentatorul motorului: cablurile de alimentare ale frânei sunt dispuse în paralel cu cablurile motorului asezate în acelasi tablou de borne; când motorul este alimentat cu energie, bobina frânei este alimentata automat si frâna este eliberata; când motorul nu este alimentat, bobina frânei ramâne în mod automat fara curent si frâna revine la functia sa initiala. În timpul acestei etape, timpul de raspuns al frânei t2 trebuie sa fie adaugat întârzierii R, generate de inertia sarcinii si de energia acumulata de motor. R se schimba la fiecare motor – întrucât depinde de încarcatura – si nu poate fi calculata dinainte.

2) Alimentator al frânei independent de alimentatorul motorului; frâna este alimentata printr-un tablou de borne separat de cel al motorului; în acest caz  t1 si t2 depind doar de caracteristicile frânei.

 

 

Frâna tip FM                                                                                                                                                                                            Inapoi

Functionare

Frâna FM este o frâna electromagnetic si functioneaza fara alimentare cu energie, prin presiunea arcurilor.

Specificatii:

Voltaj de intrare monofazat, alternativ 230V±10% 50/60Hz 400V±10% 50/60Hz

– Serviciu S1, izolatie clasa F;

– Perne de frictiune silentioase, fara azbest, cu suprafata dubla de frânare;

– Disc de frânare din otel alunecând pe butucul canelat;

– Cuplu de frânare fix care poate fi ajustat în functie de torsiunea nominala a motorului ( a se vedea Mb în tabelele “Functionare”)

La cerere:

– mâner de declansare manuala cu revenire autmoata, maneta poate fi îndepartata; este folositor pentru operatiile manuale în caz de cadere de tensiune sau în timpul instalarii ; mânerul este paralel cu capacul cutiei de borne; la cerere, putem evalua posibilitatea de a fixa mânerul

într-o alta pozitie;

– kit de protectie (protectie + inel O), folositor pentru a împiedica patrunderea murdariei exterioare la frâna si pentru a preveni împrastierea în atmosfera a prafului produs de uzura pernelor de frictiune;

– dispunere prealabila cu orificiu hexagonal fixat pe axul final opus partii conductoare pentru rotirea manuala prin orificiul hexagonal potrivit;

– inel din otel inox între ecranul motorului si discul frânei, pe lânga protectia/tratamentul anti-coroziune pentru frâna folosita în aplicatii în conditii particulare (ex. Instalatii exterioare);

– cuplu de frânare ajustabil de la 35 la 100% din MBmax din tabel, prin suruburi reglabile aflate pe frâna;

– Micro-întrerupator pentru a verifica blocarea si eliberarea frânei.

– Volan pentru frâna progresiva.

Alimentarea cu energie

Frâna este alimentata prin curent continuu via convertizor, prin convertirea voltajului alternativ:

– pentru motoarele trifazate seria TB si pentru motoarele monofazate seria SB, voltajul standard de alimentare este de 230Vac, convertit cu un redresor cu semiunda, obtinându-se un voltaj final de 208Vdc; alimentatorul frânei este direct (derivat direct de la motor) sau, la cerere, separat;

pentru motoarele cu dubla polaritate seria DB, voltajul standard de alimentare este de 400Vac, convertit cu un redresor cu semiunda, obtinându-se un voltaj final de 178Vdc; în acest caz alimentatorul frânei este întotdeauna separat. Voltaje speciale sunt disponibile la cerere, incepând de la 12Vdc.

Convertizoarele posibile sunt enumerate mai jos:

– redresor cu semiunda – detasare standard RV6 (standard, pâna la marimea 132);

– redresor cu semiunda – detasare standard cu nivel scazut de zgomot NBR (la cerere, pâna la marimea 132);

– redresor cu semiunda – detasare rapida SBR (la cerere, pâna la marimea 132), obtinut prin alimentarea frânei când este eliberata cu un redresor cu unda completa în loc de voltaj cu semiunda; acest lucru produce timpi de actiune între timpii frânei în curent continuu cu redresoare

NBR sau RV6 si timpii frânei în curent alternativ; este potrivit pentru aplicatiile cu un numar mare de operatii (ex. ridicare), când nu este posibila folosirea frânei în curent alternativ;

-redresor cu unda completa – detasare standard DBR (la cerere, pâna la marimea 132). Pentru a masca redresorul, pe motoarele de marimi 63-71-80 exista o cutie de borne mai mare decât cea standard, cu exceptia motoarelor fara redresor (frâna 24V d.c.) sau cu redresor RV6. Toate redresoarele sunt în conformitate cu Directiva pentru Tensiune Joasa 73/23/CEE; în ceea ce priveste Directiva EMC (privind compatibilitatea electromagnetica) 89/336/CEE si modificarile sale ulterioare, redresorul – bobina frâna sunt în conformitate folosind un redresor cu un nivel scazut de zgomot (NBR); în caz de frâna cu detasare rapida a redresorului cu semiunda (SBR) sau redresorului cu unda completa (DBR), filtrul este realizat prin conectarea în parallel la alimentatorul de cuent alternative a unui condensator 440Va.c.0,22mF clasa X2, în conformitate cu EN132400; redresorul cu semiunda RV6 este fara niciun filtru, fiind din aceasta cauza potrivit

când filtrul este deja fixat pe masina (în uzina clientului).

Demarare si frâna progresiva

Motoarele cu auto-frâna cu frâna FM pot fi echipate cu un butuc de otel, pozitionat între frâna si ventilator, si care actioneaza pentru a lungi momentul de inertie a sistemului. Astfel, demararea si frânarea progresiva sunt mai putin bruste si mai treptate, pentru a face actiunea mai lina. Demararea si frâna progresiva sunt obtinute datorita energiei mai mare a motorului, datorita momentului mai mare de inertie care lungeste momentul de actiune când acelasi cuplu de frâna este actionat.  Dimennsiunile generale ale motorului pentru aplicarea volantului nu se modifica fata de versiunea cu frâna standard.

 

 

Frâna tip FM

1. CORP MAGNET

2. BOBINA MOBILA

3. PLACUTE DE FRÂNA

4. BUTUC

5. DISPOZITIV DE DECLANSARE (LA CERERE)

6. PROTECTIE + CAPAC (LA CERERE)

7. ARCURI

8. INEL-V(LA CERERE–COMBINAT CU PROTECTIE+ CAPAC)

9. SURUBURI DE FIXARE

10. PIULITE DE BLOCARE

11. CHEIE

12. INEL DE SIGURANTA

13. ECRAN DIN FONTA

14. ARC DE AMORTIZARE A VIBRATIILOR

15. VOLANT DE INERTIE (LA CERERE)

16. DISC DIN OTEL INOXIDABIL (LA CERERE)

 

Conexiuni                                                                                                                                                                                                Inapoi

Frâna în curent continuu

1) Alimentatorul frânei este conectat direct de la alimentatorul motorului: cablurile de alimentare ale frânei sunt dispuse în paralel cu cablurile motorului asezate în acelasi tablou de borne; când motorul este alimentat cu energie, bobina frânei este alimentata automat si frâna este eliberata; când motorul nu este alimentat, bobina de frâna ramâne în mod automat fara curent si frâna revine la functia sa initiala. În timpul acestei etape, timpul de raspuns al frânei t2 trebuie sa fie adaugat întârzierii R, generate de inertia sarcinii si de energia acumulata de motor. R se schimba la fiecare motor – întrucât depinde de încarcatura – si nu poate fi calculata dinainte.

2) Alimentarea frânei nu depinde de alimentarea motorului (deschidere în curent alternativ) : frâna este alimentata prin borne separate de bornele motorului; în caz de alimentare prin redresor RV6, bornele redreseorului pe partea în curent alternativ sunt conectate într-un tablou de borne de tip mamut; în cazul redresoarelor NBR, DBR, SBR, redresorul este echipat cu propriile borne de alimentare. În acest caz timpul de oprire 12 nu depinde decarateristicile motorului si ale încarcaturii.

3) Frâna alimentata direct de la alimentarea motorului. Când este întrerupta alimentarea frânei pe partea în curent continuu (de exemplu între bornele motorului si redresor) (a se vedea punctul 1) timpul de raspuns al frânei nu depinde de caracteristicile motorului si încarcaturii, ceea ce este  mult mai bine decât în cazul 2 (t22 < t2).

4) Când frâna este oprita ca în paragraful 20, acest lucru ofera avantajul deosebit ca acel curent din bobina motorului nu poate trece în redresor, prelungind astfel viata redresorului. În caz de alimentare separata a frânei prin curent continuu, asadar fara redresor (ex. 24Vdc), cablurile de alimentare ale frânei se afla în cutia de borne si conectate la un tablou de borne de tip mamut. In acest caz, fara a lua în considerare alimentarea externa, în timpul operatiilor va puteti referi la cazul 4. RV6 rectifier is not set with leads for configurations 3 and 4 (direct current side).

 

Functionare                                                                                                                                                                                            Inapoi

 

Sensul simbolurilor si abrevierilor folosite în tabelele de functionare

Pn

putere nominala [kW]

nn

viteza nominala [min-1]

In

curent nominal [A]

Mn

cuplu nominal [Nm]

?n%

eficienta nominala în %

cos?n

factor energie nominala

Ms / Mn

cuplu de pornire / coeficient de cuplaj nominal

Mmax / Mn

 

Is / In

curent de pornire / coeficient curent nominal

MB

cuplu de frânare [Nm]

Jt

moment de inertie a motorului [10-4 kgm2] 1) fara frâna 2) cu frâna

mt

greutatea motorului B5 [kg] 1) fara frâna 2) cu frâna (tip MS-FM)

Z0

numarul maxim de porniri admis/ore fara sarcina [103/h]

Cr

condensator în functionare  [F] (serii S, HS)

Ca

condensator de pornire [F] (serii HS)