Simboluri Inapoi

P = Putere (kW)

M = Cuplu (Nm)

n = Viteza (rot/min)

i = Raport de reductie

F = Sarcina (N)

m = Greutate (kg)

f.s. Factor de serviciu

1 = Arbore de intrare

2 = Arbore de iesire

r = Radial

a = Axial

s = Static

d = Dinamic

max = Maxim

min = Minim

Specificatie ATEX Inapoi

La cerere, reductoarele pot fi fabricate în conformitate cu standardele:

ATEX 94/9/CE : 2GD T4 , 3GD T4

Operare Inapoi

1 Inel de rulare intern fix

2 Inel de rulare intern mobil

3 Resort Belleville

4 Arbore

5 Inel de rulare extern fix

6 Inel de rulare extern mobil

7 Satelit

8 Bucsa satelitului

9 Portsatelit

10 Volan de control

11 Inel cu came

12 Colivie inelara

In mod esential, variatoarele sunt compuse din urmatoarele elemente: doua inele de rulare interne(1, 2) sunt unite de un set de resorturi Belleville (3) si sunt fixate pe arborele de intrare (4), doua inele de rulare externe (5, 6) sunt fixate pe carcasa variatorului si ramân astfel stationare. Satelitii (7) se rotesc în bucae (8) si aluneca radial în portsatelit (9), care este fixat pe arborele de iesire. Satelitii (7) sunt strânti între inelele de rulare motoare (1, 2) pe interior si inelele de rulare stationare (5, 6) pe exterior. Acestea confera o rotatie dubla satelitilor care se rotesc individual în jurul propriei axe si colectiv în jurul inelelor de rulare externe. Deoarece bucaele care susain satelitii sunt fixate pe portsateliti, miscarea comuna a satelitilor roteste portsatelitul si arborele de iesire pe care acesta este fixat. Variatia continua a vitezei este realizata prin rotirea volanului (10). Volanul misca inelul de rulare extern mobil (6) invers presiunii exercitate de catre colivia inelara (12) si inelul cu came (11). Pe masura ce inelul de rulare extern mobil (6) se deplaseaza, distanta dintre acesta si inelul de rulare extern fix (5) se mareste sau se micaoreaza, determinând satelitii sa alunece înspre exterior sau înspre interior. Aceasta miscare radiala de alunecare a satelitilor variaza raportul de transmisie trimis catre portsatelit si arborele de iesire.

N.B. Motovariatorul trebuie sa fie în functiune atunci când se fac ajustarile.

Alegerea unui variator Inapoi

Curba maxima a sarcinii unui motovariator (M2max) este în general împartita în doua parti distincte: una cu cuplu constant si una cu cuplu descrescator. Curba este data de valoarea minima dintre:

– Capacitatea maxima a variatorului de viteza (M2 (1)) este reprezentata de linia orizontala a graficului.

– Cuplul de iesire maxim (M2 (2)) care se refera la puterea motorului este reprezentat de o curba descrescatoare invers proportionala cu viteza. Pentru a evita avarierea, randamentul motorului nu poate depasi cuplul produs constant M2max al variatorului. Variatorul de viteza poate folosi puterea nominala maxima a motorului la frecvenaele înalte ale r.p.m. Daca randamentul necesar aplicatiei se încadreaza în sectiunea de cuplu descrescator (conform figurii din stânga), nu este necesara verificarea cuplului produs de motor, deoarece puterea nominala a motorului este întotdeauna mai mica decât capacitatea variatorului (solutie corecta). Pentru functionarea corecta a motovariatorului, cuplul produs de motor trebuie sa fie mai mic decât capacitatea mecanica a variatorului. La alegerea unui motovariator nu este necesara verificarea factorului de serviciu, ci este suficient ca diversele viteze de operare sa fie în sectiunea corecta, vezi zona A. Atunci când este ales un motovariator cuplat cu un reductor cu roti dintate este importanta verificarea factorului de serviciu, asa cum este indicat în catalogul reductoarelor cu roti dintate.

Numarul maxim de porniri depinde de tipul aplicatiei si este recomandabil ca acesta sa nu depaseasca 5-10 pe minut. Pentru orice alte clarificari, va rugam sa contactati departamentul nostru tehnic.

Factorul de serviciu Inapoi

Factorul de serviciu (f.s.) depinde de conditiile de operare la care este supus reductorul cu roti dintate.

Parametrii care trebuie luati în considerare pentru a selecta cel mai adecvat factor de serviciu corect includ:

– tipul de sarcina a utilajului operat: A – B – C

– lungimea intervalului de timp de operare zilnica: ore/zi (?)

– frecventa de pornire: porniri/ora (*)

SARCINA:

A – uniforma fa ? 0,3

B – socuri moderate fa ? 3

C – socuri puternice fa ? 10

fa = Je/Jm

– Je (kgm2) moment de inertie externa redusa la arborele de transmisie

– Jm (kgm2) moment de inertie a motorului. Daca fa > 10 apelati Serviciul nostru tehnic.

A – Alimentatoarele elicoidale pentru materiale usoare, ventilatoare, linii de asamblare, benzile transportoare pentru materiale usoare, mixere mici, elevatoare, utilaje de curatare, masini de umplere, de control.

B – Dispozitive de înfasurare, alimentatoare pentru masini de prelucrare a lemnului, ascensoare de marfa, egalizatoare, masini de filetat, mixere medii, benzi transportoare pentru materiale grele, vinciuri, uti glisante, screpere de fertilizator, masini de ambalat, malaxoare de beton, mecanisme de macara, cutite de frezare, masini de pliat, pompe de angrenare.

C – Mixere pentru materii grele, foarfeci, prese, centrifugi, suporturi rotative, vinciuri si ascensoare pentru materii grele, strunguri de polizat, concasoare de piatra, elevatoare cu cupa, masini de forat, concasoare, prese cu excentric, masini de pliat, placi turnante, tambure de curatat piese turnate, vibratoare, defibratoare.

Aplicatii critice Inapoi

A – Aplicatie nerecomandata B – Verificati aplicatia si/sau apelati serviciul nostru tehnic

Pentru alte pozitii de montare si/sau anumite viteze de intrare specifice, consultati tabelele care evidentiaza diferitele situatii critice pentru fiecare dimensiune a reductorului cu roti dintate. De asemenea, trebuie luate în considerare si evaluate cu atentie urmatoarele aplicatii, apelând serviciul nostru de asistenta tehnica:

– Pentru a evita utilizarea pe post de multiplicator.

– Utilizarea în servicii care pot fi periculoase pentru oameni în cazul defectarii reductorului cu roti dintate.

– Aplicatii cu inertie deosebit de mare.

– Utilizarea pe post de vinci de ridicare.

– Aplicatii cu sarcina dinamica mare asupra reductorului cu roti dintate.

– În locurile cu T° sub -5°C sau peste 40°C.

– Utilizarea în medii agresive d.p.d.v. chimic.

– Utilizarea într-un mediu sarat.

– Pozitiile de montare care nu sunt prevazute în catalog.

– Utilizarea în medii radioactive.

– Utilizarea la presiuni diferite de presiunea atmosferica.

Evitati aplicatiile care necesita imersia, fie ea si partiala, a variatorului reductorului. Cuplul maxim (*) pe care îl poate suporta variator nu trebuie sa depaseasca de doua ori valoarea cuplului nominal (f.s.=1) specificat în tabelele de performanta.

(*) destinat suprasarcinilor momentane cauzate de pornirea la sarcina maxima, frânare, socuri sau alte cauze, în special cele dinamice.

A – Aplicatie nerecomandata B – Verificati aplicatia si/sau apelati serviciul nostru tehnic

Instalare Inapoi

Pentru a instala variatorul reductorului, trebuie sa tineti cont de urmatoarele recomandari:

– Montajul pe masina trebuie sa fie stabil pentru evita orice vibratii.

– Verificati directia de rotatie corecta a arborelui de iesire al variatorului reductorului înainte de a monta unitatea în masina.

– În cazul unor perioade de depozitare îndelungate (4/6 luni), daca garnitura de ulei nu este scufundata în lubrifiant în interiorul unitatii, aceasta trebuie înlocuita deoarece cauciucul se poate lipi de arbore sau este posibil sa îti fi pierdut elasticitatea de care are nevoie pentru a functiona corespunzator.

– Pentru montarea pe arbore, în cazul reductoarelor cu roti dintate cu arbore de iesire tubular, utilizati brasele de transmisie furnizate de Motovario. Daca acest lucru nu este posibil, asigurati-va ca strângerea este libera axial si cu joc suficient încât sa asigure miscarea libera a reductorului cu roti dintate.

– Pe cât posibil, protejati variatorul reductorului împotriva radiatiilor solare si a intemperiilor.

– Asigurati-va ca motorul se raceste corect, asigurând o buna trecere a aerului de pe partea ventilatorului.

– În cazul unor temperaturi atmosferice < -5°C sau > +40°C, apelati Serviciul tehnic.

– Diferitele piese (roti de curea, roti dintate, cuplaje, arbori, etc.) trebuie montate pe arborii solizi sau tubulari cu ajutorul orificiilor speciale filetate sau cu alte sisteme care asigura în orice situatie functionarea corecta fara niciun risc de deteriorare a lagarelor sau a pieselor externe ale unitatilor. Lubrifiati suprafetele care intra în contact pentru a evita blocarea sau oxidarea.

– Clasa de toleranta a motorului electric trebuie sa fie adecvata pentru a garanta cuplarea corecta cu flanaele de intrare ale variatorului.

– În mod clar, vopseaua nu are ce cauta sub piesele din cauciuc si orificiile busoanelor de aerisire, daca este cazul.

– În cazul unitatilor prevazute cu busoane de ulei, înlocuiti busonul închis utilizat pentru expediere cu busonul de aerisire special.

– Verificati daca nivelul lubrifiantului este corect cu ajutorul indicatorului, daca este cazul.

– Pornirea trebuie realizata treptat, fara a aplica imediat sarcina maxima.

– Atunci când exista piese, obiecte sau materiale sub unitatea motorului care pot fi deteriorate chiar si de o scurgere de ulei mica, trebuie luate masuri de protectie speciale.

Sarcina suspendata Inapoi

Valoarea sarcinii radiale acceptabile (N) este specificata în tabelele referitoare la performanta initiala a reductorului cu roti dintate. Este legata de sarcina aplicata pe linia centrala a arborelui ti, în conditiile cele mai nefavorabile, de unghiul de aplicare si de directia de rotatie. Sarcinile axiale maxim admise sunt 1/5 din valoarea sarcinii radiale date atunci când sunt aplicate în combinatie cu sarcina radiala. Tabelele referitoare la arborii de iesire furnizeaza valoarea maxim admisa. Aceasta valoare nu trebuie depasita niciodata deoarece ea este corelata cu rezistenta carcasei. Pot interveni situatii speciale în care sarcina radiala sa fie mai mare decât limitele din catalog. În acest caz, apelati serviciul nostru de asistenta tehnica si comunicati detaliile referitoare la aplicatie: directia sarcinii, directia de rotatie a arborelui, tipul de serviciu. În cazul arborilor dubli de prelungire cu sarcina radiala aplicata la ambele capete, sarcinile radiale max. admise trebuie definite în conformitate cu conditiile de functionare specifice, în acest caz, apelati serviciul nostru tehnic. Sarcina radiala asupra arborelui este calculata cu formula urmatoare:

Fre (N) Sarcina radiala rezultata

M (Nm) Cuplu pe arbore

D (mm) Diametrul membrului de transmisie montat pe arbore

Fr (N) Valoarea sarcinii radiale maxim admise

Fr1-Fr2 (vezi tabelele corespunzatoare)

fz = 1,1 pinion de angrenare

1,4 roata de lana

1,7 roata de curea trapezoidala

2,5 roata de curea plata

Atunci când sarcina radiala rezultanta nu se aplica pe linia centrala a arborelui, trebuie sa ajustati sarcina radiala admisibila Fr1-2 cu formula urmatoare:

a , b = valori date în tabelele de mai jos

x = distanta dintre punctul de aplicare a sarcinii si umarul arborelui

Sarcini radiale de iesire Inapoi

Atunci când sarcina radiala nu se aplica pe linia centrala a arborelui, trebuie sa ajustati sarcina radiala admisibila Fr2 cu formula urmatoare:

(**Fr2) Valoarea max. admisa a reductorului; verificati valoarea max. admisa din tabelele de performanae.

(*) Sarcina maxima axiala admisibila într-o singura directie cu folosirea unui lagar axial (la cerere).

(*) Folosirea unui lagar axial (la cerere).

Sarcini radiale de intrare Inapoi

Atunci când sarcina radiala nu se aplica pe linia centrala a arborelui, trebuie sa ajustati sarcina radiala admisibila Fr1 cu formula urmatoare:

Lubrifiere Inapoi

În cazul unor temperaturi atmosferice care nu sunt incluse în tabel, apelati serviciul nostru tehnic. În cazul unor temperaturi mai mici de -30°C sau mai mari de 60°C, trebuie sa utilizati garnituri de ulei cu proprietati speciale. Pentru limitele de operare cu temperaturi sub 0°C, trebuie luate în considerare urmatoarele:

1 Motoarele trebuie sa fie adecvate pentru operare la temperatura atmosferica vizata.

2 Puterea motorului electric trebuie sa fie adecvata pentru a depasi cuplurile de pornire mai mari

necesare.

3 În cazul variatoarelor reductoarelor, fiti atenti la sarcinile de impact deoarece fonta poate avea probleme de fragilitate la temperaturi sub -15°C.

4 În timpul fazelor initiale de operare, pot interveni probleme legate de lubrifiere din cauza nivelului ridicat de vâscozitate a uleiului, astfel ca se recomanda câteva minute de rotatie fara sarcina. Uleiul trebuie schimbat dupa aproximativ 10.000 de ore. (5.000 de ore pentru variator) Aceasta perioada depinde de tipul de serviciu si de mediul de operare a variatorului reductorului. În cazul unitatilor prevazute cu busoane de ulei, lubrifierea este permanenta, astfel ca nu sunt necesare lucrari de întretinere.

Reductoarele cu roti dintate livrate fara lubrifiant sunt dotate cu etichete de avertizare corespunzatoare.

Specificatii pentru lubrifiantii recomandati de Motovario S.p.A.

Cantitatea de ulei în litri ~

Pentru pozitiile de montaj B3-B5, variatoarele de viteza sunt livrate cu lubrifiant inclus. Alte pozitii de montaj trebuie specificate pe formularul de comanda. Daca trebuie sa adaugati lubrifiant în variatoare Open PAM, va rugam sa consultati tipurile de uleiuri recomandate în tabel, si faceti verificarea prin intermediul busonului de ulei. Verificati nivelul uleiului când variatorul nu este în functiune.

Cantitatea de ulei în litri ~

Cantitatea de ulei în litri ~

– Pentru reductoarele cu roti dintate seria HA cu 2-3 trepte si pentru reductoarele cu roti dintate seria H cu 1-2-3 trepte este întotdeauna necesara specificarea pozitiei dorite. – Reductoarele cu roti dintate din seria HA cu 1-2-3 trepte de toate marimile, cele din seria H cu o treapta, marimile 040, 050, 060 si cele din seria H cu 2-3 trepte, marimile 030, 040, 050 sunt livrate cu lubrifiant inclus, nu au busoane de ulei si nu necesita mentenanta.

Reductoarele cu roti dintate din seria H, cu o treapta, marimile 080, 100, 125 si cele cu 2-3 trepte, marimile 060, 080, 100, 125, 140 sunt furnizate cu lubrifiant si sunt echipate cu busoane de ulei pentru a corespunde oricarei pozitii de montaj mentionata în acest catalog. Dupa instalare, este recomandat sa înlocuiti busonul închis utilizat pentru transport cu un buson de aerisire livrat împreuna cu unitatea. Pentru toate reductoarele cu roti dintate echipate cu busoane, greutatile din tabelele de dimensiuni nu includ greutatea lubrifiantului.

Cantitatea de ulei în litri ~

Reductoarele cu roti dintate de marimile 030 – 040 – 050 – 063 – 075 – 090 – 105 sunt furnizate cu lubrifiant pentru întreaga durata de viata, ulei sintetic, AGIP TELIUM VSF, si deci pot fi montate în oricare dintre pozitiile descrise în catalog. Singurele excepaii sunt NMRV 090 – 105 în pozitiile V5/V6, pentru care este recomandat sa contactati Departamentul nostru tehnic pentru a evalua conditiile de utilizare.

Dimensiunile de reductor cu roti dintate 110 – 130 sunt livrate lubrifiate complet, cu ulei mineral, AGIP BLASIA 460. Pentru dimensiunile 110 – 130 si 150, trebuie sa specificati pozitia, în caz contrar, reductoarele cu roti dintate sunt livrate cu o cantitate de ulei adecvata pentru pozitia B3. Doar reductoarele cu roti dintate 110 – 130 sunt dotate cu buson de aerisire, de nivel si de scurgere a uleiului. Dupa instalare, trebuie sa înlocuiti busonul închis utilizat pentru transport cu un buson de aerisire livrat împreuna cu unitatea. Pentru toate reductoarele cu roti dintate echipate cu busoane, greutatile din tabelele de dimensiuni nu includ greutatea lubrifiantului.

Specificatii referitoare la tratamentul de suprafata Inapoi

Produsele Motovario sunt prevazute cu urmatoarele caracteristici de tratament de suprafata:

Carcase din aliaj de aluminiu turnat pentru

rotile dintate

Materialele turnate sunt supuse urmatoarelor operatii de curatare de suprafata:

– Debavurare cu ajutorul unui sistem de forfecare actionat mecanic

– Prelucrare cu alice metalice de precizie

– Vopsire

– Spalare si pasivizare

Carcase din fonta de culoare gri pentru roti dintate

– Materialele turnate sunt întotdeauna vopsite

N.B. Reductoarele cu roti dintate din seria NMRV marimea 25 nu sunt vopsite.

Vopseaua folosita la reductoarele cu roti dintate Motovario (acolo unde este necesar) îndeplineste urmatoarele specificatii:

Descriere

– Epoxi-poliester albastru coaja de portocala RAL 5010

– Produsul folosit: Pulberi care se întaresc la cald pe baza de rasina de poliester, modificate cu rasini epoxidice.

Proprietati mecanice

– Testele efectuate pe pelicule albe degresate Unichim (grosimea peliculei: 60 microni) sunt conforme cu urmatoarele specificatii: aderenta (ISO2409), schema Erichsen (ISO152), soc invers (DIN53158), mandrina conica (DIN53151), duritate (ASTM D3363/74).

Rezistenta la caldura

– 24 ORE LA 150°C.

Rezistenta la coroziune

– ceata salina ASTM B 117/97 între 100 si 500 de ore în functie de tratamentul preliminar al suportului.

Denumire Inapoi

Versiuni Inapoi